Klíčové aktivity
Příprava, výuka a evaluace inovovaných kurzů
Aktivita zahrnuje veškerou činnost spojenou s realizací a evaluací nových a inovovaných předmětů (celkem 66 předmětů/kurzů) pro studenty garantovaných oborů.
Jedná se zejména o následující aktivity:
- Přípravu samotné výuky včetně zapojení Mgr. a Ph.D. studentů a evaluace výuky a studijních materiálů formou dotazníku k získání zpětné vazby od studentů. Na základě evaluace pak bude probíhat další modifikace a inovace předmětů.
- Zvýšení podílu výuky praktických předmětů jak v laboratořích, tak v terénu, jejichž výuka je dosud limitována objemem dostupných finančních prostředků.
- Zpřístupnění prakticky zaměřených předmětů studentům třetího ročníku bakalářského studia, kteří neuvažují o pokračování v navazujícím magisterském studiu. Cílem je zvýšení jejich uplatnitelnosti jako absolventů uceleného, prakticky orientovaného programu.
- Zpřístupnění kurzů připravovaných dosud výhradně pro studenty v doktorském stupni i talentovaným a motivovaným studentům navazujícího magisterského studia, aby došlo k zvýšení kvality magisterských prací (především kurzy analýzy dat a experimentální obory)
- Zvláštní pozornost bude věnována inovacím a zavádění předmětů, kde přednášející reprezentují obě kooperující katedry a umožní v rámci jediného předmětu obeznámení studentů s používanými metodami v zoologii a botanice.
Odborné přednášky externistů z mimouniverzitních institucí
Cílem je aktivní zapojení externistů do výuky v příslušných prakticky orientovaných oborech. Externisté se budou podílet na přípravě části studijních materiálů vybraných předmětů a následně i na části jejich výuky. Studenti tak získají kontakt s praxí, který umožní přístup k dlouhodobému zapojení externistů do realizace bakalářských, magisterských i doktorandských prací na pracovištích. Předpokládáme, že kontakt s potenciálními zaměstnavateli již během studia umožní lepší orientaci studentů v pracovních nabídkách v závěrečné fázi studia.
Tvorba studijních materiálů pro cílovou skupinu
Veškerá inovovace výuky bude spojena se zpracováním studijních materiálů pro cílovou skupinu. Vzhledem k požadované flexibilitě studijního zaměření v kreditovém systému a integraci učitelského a odborného studia na katedrách zoologie, botaniky a ekologie budou studijní materiály zpracovávány především jako multimediální prezentace a e-learningové podpory a budou dostupné pro cílovou skupinu na výukovém portále, který bude propojen s webovými stránkami všech tří zúčastněných kateder. Mimo multimediálních prezentací budou zpracovány i pomocné materiály - návody do cvičení, obrazový materiál spojený s výukou (např. digitalizované herbářové položky, atlas škůdců v zemědělství a lesnictví, fotografie organismů demonstrovaných v průběhu praktických terénních exkurzí, video sekvence) a manuály pro laboratorní práce a analýzu dat. Cílem je vytvoření základny pro rozšíření multimediální složky ve výuce a dlouhodobé budování referenčních datových souborů jako rozšiřujícího materiálu pro navrženou diversifikaci studia v jednotlivých stupních.
Cíleně navrhujeme vytvoření společného informačního portálu biologických kateder vzhledem k dosud převládající tendenci studentů orientovat se téměř výhradně na svou domovskou katedru, kde zpracovávají kvalifikační práce, čímž dochází k omezení jejich multidisciplinárního přehledu.
Zahraniční stáže studentů a akademických pracovníků
Tato aktivita zahrnuje organizaci odborných stáží (exkurzí) na zahraniční pracoviště spolupracující úzce ve vědě a výzkumu s katedrami botaniky a zoologie a účast na kurzech. Stáže/exkurze jsou koncipované jako krátkodobé (max. 30 dní), vedoucí k osvojení si nových postupů a technik pro studenty odborného i učitelského studia biologie a příbuzných oborů a pro akademické pracovníky zúčastněných kateder. Stáže povedou ke zvýšení kvality studentských prací, jazykových schopností (benefit pro studenty) a k získání přehledu o chodu vědeckých laboratoří a systému výuky v zahraničí (benefit pro akademické pracovníky). Cílem stáží je vytvoření takových dlouhodobě perspektivních kontaktů, aby recipročně byli vysláni studenti nebo akademičtí pracovníci z navštíveného pracoviště.
Rozvoj jazykových znalostí, publikačních dovedností a internacionalizace studia
Do výuky bude zařazen botanicko-zoologický seminář v agličtině zajištěný akademickými pracovníky projektového pracoviště, zvanými externími přednášejícími a studenty po návratu ze zahraničních stáží. Podobně bude závěrečný diplomový seminář z poloviny veden v anglickém jazyce. Vybrané části kurzů budou přednášeny v anglickém jazyce.
Bude podpořeno publikování Mgr. a Bc. kvalifikačních prací v anglickém jazyce v prestižních časopisech. Vzhledem k dnes uplatňovanému požadavku výstupů v impaktovaných časopisech v doktorském programu je zahrnutí studentů Mgr. a Bc. studia do publikujících kolektivů logickým směřováním talentovaných studentů k vědecké dráze.
Zapojení cílové skupiny studentů při přípravě kvalifikačních prací do strukturovaných pracovních skupin umožňuje jejich časté interakce se zahraničními pracovníky/studenty, nutnost neformální komunikace v cizím jazyce a osvojení si etických pravidel pro spolupráci v diversifikovaném pracovním týmu.